naamkiezen

Opzoek naar de perfecte naam?

We denken er veel over na en soms houd het ons nachten lang wakker, het bedenken van een goede naam voor uw bedrijf.  Het is een vrij lastige zaak, na alles. Het is het altijd geweest. Terwijl grote bedrijven soms duizenden euro’s besteden aan het bedenken van een naam is het soms voor de hand liggend wat we kiezen. Ben je een eenmanszaak of een beginner, dan zoekt men het meestal in de trant van achternaam, voornaam of werkveld.


1 Welke passende naam past bij uw product?

Het kiezen van een naam die duidelijkheid en creativiteit verenigd  is vrij essentieel. Denk eens na over een aantal van uw favoriete merken wat zij aanbieden, waar ze voor staan pas dan gaat u beseffen hoe perfect de naam past.

Bijvoorbeeld Amazone, ‘s werelds grootste online retailer, is vernoemd naar’ s werelds meest omvangrijke rivier. Een toonaangevende fabrikant van bouwmachines, kreeg zijn naam toen een fotograaf vermelde dat hij vond dat de tractoren leek op gigantische rupsen. En toen twee ex-Apple medewerkers een bedrijf creëerde dat zich richt op het personaliseren van thuis producten zoals thermostaten, ze kozen ze voor een warme naam Nest .

Dit zijn slimme namen omdat blijven plakken. Ze helpen om de waarde en de intentie van het merk over te brengen. Zorg ervoor dat u dit in gedachten houdt als u een naam bedenkt. De juiste naam zal degene die het gemakkelijkste voor iedereen te begrijpen en laat zien waarom uw bedrijf anders is.

 

 

2 Past het bij mijn doelgroep?

Ten eerste moet ik beginnen met te bedenken of uw naam past bij uw doelgroep, dit klinkt heel onlogisch maar helpt u op weg. Welke groep mensen wilt u aanspreken met uw naam? Zodat ze loyaal blijven en verliefd worden op uw merk.  Tal van bedrijven vergeten dit, en maken vaak kostbare fouten. Naam een voorbeeld aan Palm, met het benoemen van de nieuwe webOS telefoon, Pixi. Hoeveel managers weet u dat wilt een Pixi dragen? Of heeft u zelf weleens van gehoord?

Oprichters van de hippe nieuwe kledingwinkel dacht dat hun naam “Hot Mama” wel aan zouden tonen dat ze voor moeders waren die goed uitzagen. Maar de meeste bezoekers dachten dat ze ze zwangerschap jurken verkochten.

Het feit is dat vrij makkelijk om erg enthousiast over een naam geworden, en zonder heel objectief te zijn. Maar kan het moeilijk zijn om de juiste beslissing te nemen.

De sleutel hier is attent en zeer strategisch te zijn bij het kiezen van een naam. Het is belangrijk om je onderbuik gevoel te luisteren, maar zorg ervoor dat je in hoofd volledige overeenstemming is.